Februari 2023 Årsmöte och Speyside

Februariprovningen 2023 inleddes med årsmötet. Inga kontroversiella frågor, verksamhetsberättelsen och verksamhetsplanen godkändes, ekonomin var i god ordning och alla funktionärer vars mandatperiod gick ut, valdes om. Mötet avklarades på 20 min.

Sedan höll Olof Noreus från Pernod-Ricard en trevlig och innehållsrik provning med Speyside-whisky. Han visade också bilder från provningens båda destillerier och deras närmaste omgivningar. Vi började med att smaka på The Glenlivet 12 år 40%, en god och behaglig whisky som lagrats mest i bourbonfat men det fanns också en liten del sherryfat. Kallas därför för Double Oak. I glas nr 2 fanns som jämförelse en Aberlour 12 år 40%. Även det var en njutbar whisky som lagrats i en något större andel sherryfat men som ändå innehåller en övervägande del bourbonfat. Destilleriet kallar denna whisky för Double Cask. Tredje glaset innehöll Aberlour 16 år 40%. Lite större andel sherryfat och fyra extra år gjorde denna whisky mera fyllig och harmonisk jämfört med de två tidigare. Även i fjärde glaset fanns en whisky med lite större andel sherryfat och några fler år, det var The Glenlivet 18 år. I dessa fyra whiskysorter har såväl den bourbonlagrade som den sherrylagrade delen legat alla år på sina fat, dvs 12-åringen innehåller både 12 år gammal bourbonlagrad whisky och 12 år gammal sherryfatslagrad whisky. Avslutningsvis smakade vi på Aberlour a’bunadh 60,9% batch nr 75, lagrad enbart på sherryfat som innehållit oloroso-sherry. Åldern är inte angiven men ligger någonstans mellan 7-12 år. Vid röstningen om kvällens godaste whisky fick alla sorter röster, men Aberlour a’bunadh vann med en röst före The Glenlivet 18 år. Dessa båda låg i en klass för sig.

Efter provningen avnjöt vi Mies fiskgryta med saffransaioli och hembakat bröd. Maten var mycket uppskattad! Den kunde vi ha jämt tyckte en del!

18 Feb 2023